• Nē meliem

Vai veģetārisms ir veselīgs?

Kas ir veģetārisms? Tas ir veselīgs dzīvesveids vai iespēja izcelties uz citu fona? Šajā rakstā būs tikai fakti.


Kas ir veģetārisms.

Tas ir uztura veids, kura pamatā ir augu valsts barība (augļi, dārzeņi, graudaugi, rieksti, sēklas u.c.), bet netiek ēsti produkti, kas iegūti, nogalinot dzīvniekus (visu veidu gaļa).

Bet veģetārismam ir daudz paveidu - sākot no neapstrādāta ēdiena lietošanas, augļēšanas, vegānisma, beidzot ar to, ka no uztura tiek izslēgta tikai dzīvnieku gaļa ( ne zivju, kas bioloģiski tik un tā skaitās dzīvnieks).

Tomēr lielākā daļa veģetāriešu ir lakto-ovo veģetārieši ( augu valsts + olas un piena produkti), kuri pēc dietoloģijas un bioloģijas viedokļa tik un tā skaitās visēdāji, neskatoties uz to, kā viņi sevi dēvē.

Un tas pats attiecas uz visu statistiku. Pārsvarā visa statistika, kas tiek vākta par veģetāriešiem, attiecas uz lakto-ovo- veģetāriešiem.

Kāpēc paliek par veģetāriešiem?

1) ētiskās -reliģiskās idejas

2) priekš veselības

3) grupu socializācija


Vai veģetārisms glābj dzīvniekus?

Lielbritānijas veģetārisma biedrība ir sarēķinājusi, ka viens veģetārietis savas dzīves laikā glābj 760 vistas, 5 govis, 20 cūkas, 29 aitas, 46 tītarus un pustonnu zivju.

Tomēr jāņem vērā arī to, ka priekš lauksaimniecības zemēm tiek izcirsti arī daudz meži. Ne tikai priekš lopkopības, bet arī priekš kultūraugu audzēšanas.

Bet ja mēs runājam par bioloģisko saimniecību, tad tām ir nepieciešama daudz lielāka platība nekā "ķīmiskām" saimniecībām un tas veicina biotopu ( piemēram mežu) iznīcināšanu.

Attēlā Borneo mežu izzušana ( priekš palmu eļļas audzēšanas) :



Tāpēc teikt, ka veģetārisms neiznīcina dzīvniekus, arī nedrīkst.


Vai Alberts Einšteins bija veģetārietis?


Veģetāriešu flagmanis skaitās Alberts Einšteins. Viņu bieži piemin, ka lūk, slavenais un pārgudrais fiziķis bija veģetārietis. Tomēr, taisnības labad jāpiemin, ka par veģetārieti viņš palika tikai pēdējos divos savas dzīves gados. Turklāt, medicīnisku apsvērumu dēļ, jo viņam bija problēmas ar gremošanas sistēmu.


Vai veģetārisms ir veselīgs?

Sākotnēji, kad radās veģetārisms, veģetāriešu aktīvistiem notika strīdi ar mediķiem, jo medicīna neatzina, ka veģetārisms ir veselīgs. Mediķi meklēja dažādus deficītus, saslimšanas, kas saistītas ar veģetārismu, bet jau tuvāk mūsdienām ir parādījušies daudz pētījumi, kuros pierādīts, ka daudz kur veģetārisms uzvar, piemēram, sirds un asinsvadu slimībās, saslimstībā ar vēzi, utt.

Tomass Kolins Kempbelss veica pētījumus par dažādām cilvēku populācijām atšķirībā no lietojamā uztura.



Tad salīdzināja - ar ko cilvēki slimo, no kā mirst. Un no iegūtās informācijas, savā grāmatā, kas turpmāk kalpoja kā bībele veģetāriešiem, uzrakstīja, ka veselības pamatā ir augu izcelsmes produkti, svaigā veidā, bez jebkādas termiskās apstrādes.

Zinātnieki šo grāmatu nokritizēja, jo nebija veikta pareiza korelācija. Jo tas ir tas pats, kas pateikt, ka Latvijā visi cilvēki, kuri nomira no vēža, kaut reizi mūžā bija Rīgā. Un Rīga ir vēža izraisītājs.

Tāpat, arī Kempbela grāmatā netika ņemti vērā citi faktori.


ASV dietoloģijas asociācija uzrakstīja ziņojumu:

"Pareizi izstrādāta veģetāriska pārtikas deva, tai skaitā vegāniska, labvēlīgi ietekmē veselību, nodrošina nepieciešamās barības vielas un sniedz priekšrocības dažādu slimību profilaksē un ārstēšanā".

Tomēr daudzi maz pievērš uzmanību frāzei sākumā - Pareizi izstrādāta...

Un vēl ir jautājums - ar ko salīdzina veģetārisko diētu? Pret ko viņai ir priekšrocības? Pret hamburgeriem un puskilogramu treknas gaļas pusdienās? Vai pret Vidusjūras diētu? Vai pret Japānas zivju diētu? ( Japānā ir lielākais mūža ilgums pasaulē)


Bet pēdējā laikā iznāk aizvien vairāk publikācijas, kurās pētījumi jau veikti daudz precīzāk un korelācija starp veģetārismu un veselīgu dzīvesveidu izpētīta sīkāk. Jo atklājās, ka veģetārieši paši par sevi ietur veselīgāku dzīves veidu - retāk smēķē, vairāk sporto, utt. Un jau ņemot vērā šos faktorus, atklājās, ka nāves skaits praktiski neatšķiras starp visēdājiem un veģetāriešiem. ( viens no piemēriem, - zinātniska publikācija https://academic.oup.com/ajcn/article/103/1/218/4569305 )


Jo tas taču skaidrs, ka ja cilvēks ir ar lielu lieko svaru, pārtikā lietojis dzīvnieku izcelsmes taukus, viņam būs hipertonija, problēmas ar sirdi un asinsvadiem, un drīzāk viņš nomirs daudz ātrāk.

Bet to pašu var panākt tad, ja cilvēks ļoti daudz ēdīs kartupeļu čipsus un bulciņas, nelietojot dzīvnieku izcelsmes produktus.


Vai dabā zālēdāji ir īsti zālēdāji?

Valda mīts, ka dabā zālēdāji ir veģetārieši. Ka ir plēsēji ( gaļēdāji) un zālēdāji, kas ēd tikai zāli. Bet patiesībā īsts veģetārietis dabā ir tikai cilvēks, kurš izdomāja būt veģetārietis.

Tagad aplūkosim dabā esošos zālēdājus.

1) Atgremotājiem, piemēram govīm, stirnām, žirafēm, utt ir četru nodalījumu kuņģis. Vienā no nodalījumiem ir liels daudzums mikroorganismu ( baktērijas) , kuri palīdz pārstrādāt norīto barību. Baktērijām nomirstot, tās jau nonāk atgremotāju organismā kā barība, kas nav maz , - piemēram govīm tie ir daži kilogrami diennaktī.


2) Zālēdāji pirms ēšanas savu ēdienu nemazgā. Bet ēd kopā ar visu, kas uz tā atrodas. Tāpēc kopā ar augu valsts produktiem apēd arī gliemežus, kāpurus, kukaiņus, nematodes un pat mazus dzīvniekus, kā vardes.


3) Zālēdāji dzerot, iesūc kuņģī ūdenī dzīvojošos dzīvniekus - kāpurus, dafnijas, ciklopus, utt. Plēsēji parasti dzer ar mēli, bet zālēdāji uztaisa muti trubiņā, un sūc visu, kas peld ūdenī. Bet dabiskās ūdenstilpnēs dzīvo ļoti daudz dažādi dzīvnieki.


4) "zālēdāji" labprāt notiesā uz zemes dzīvojošus mazus dzīvniekus, iztukšo putnu ligzdas, apēd putnēnus.

Lūk daži video, kur "zālēdāji" apēd putnus.




5) Kad "zālēdājiem" nepietiek kaut kādu vielu, viņi var ēst pat maitu vai kaulus.


Viens no video, kur zaķis mielojas ar sen nomirušu dzīvnieku.

6) Zālēdāju mātītes pēc dzemdībām, lai atjaunotu organismā esošo vielu iztrūkumu, apēd savu dzimušo bērnu placentas. Ko par veģetārisku produktu arī nevar nosaukt. Tāpat, daudzi zālēdāji apēd savus nedzīvi dzimušos bērnus.



Cilvēka sencis bija gaļēdājs, vai zālēdājs?

Patiesība ir pa vidu. Cilvēka sencis bija visēdājs.

Salīdzināsim gremošanas trakts garumu dažādiem dzīvniekiem, attiecībā pret ķermeņa garumu ( neskaitot ekstremitātes):

plēsēji - 1:3 - 1:5

zālēdāji - 1:15 - 1:30

visēdāji - 1:7 - 1:9

Mājas kaķis - 1:5, meža kaķis - 1:3

Cilvēks - 1:7,5


Tagad aplūkosim pašu gremošanas orgānu īpatnības.

Plēsējiem ir liels viena nodalījuma kuņģis un īss zarnu garums. Un nav aklās zarnas.

Zālēdājiem ir vai nu daudznodalījumu kuņģis, vai garš zarnu trakts, un/vai attīstīta aklā zarna un lokzarna.

Cilvēkam ir viena nodalījuma kuņģis, garas tievās zarnas, lokzarna un reducēta aklā zarna.

Cilvēku nav iespējams ielikt ne pie plēsējiem, ne pie zālēdājiem.

Pēc gremošanas muskuļiem.

plēsējiem labāk attīstīti musculus temporalis ( kodiena spēks), bet zālēdājiem - musculus masseter ( košļāšanas muskuļi). Un arī šajā kategorijā cilvēks atrodas pa vidu.

Un vēl var salīdzināt pēc zobiem, pēc fermenta amilāzes ( siekalās), utt. Bet secinājums tik un tā paliks viens:

Cilvēks ir tipisks visēdājs.

Ja cilvēka sencis būtu zālēdājs, tad viņš nespētu tā evolucionēt. Jo plēsējiem evolūcija notiek daudz straujāk. Zālēdājs sēž mierīgi un ēd augus, viņam nav vajadzība attīstīties. Visa viņa evolūcija iet uz to, lai aizbēgtu no plēsējiem, noslēpties.


Vai dzīvnieku izcelsmes barība ir "smagāka" par augu valsts barību?

Šis ir populārs mīts, bet ņemot vērā tikai faktus, - fermentiem, kuri šķeļ barību nav nozīmes, kādas izcelsmes ir barība. "Grūtums" pārstrādāt barību slēpjas tikai barības konsistencē un molekulārā substrāta konfigurācijā.

Un problēmas var būt gan ar augu, gan dzīvnieku izcelsmes barību:

Pārāk daudz šķiedrvielas ( augu valsts produkti) var radīt meteorismu, diareju.

Nepilnīgi pārstrādāta ( gremošanas traktā) dzīvnieku izcelsmes barība var radīt pūšanu.


Vai gaļā atrodas augšanas hormoni, antibiotikas, un cita 'ķīmija"?

Protams, ka dzīvniekus, kurus audzē gaļai, vakcinē ar dažādiem preperātiem, bet tie pārstrādājas, nevis uzkrājas muskuļos ( gaļa - tie ir muskuļi). Ja tie nepārstrādātos, bet uzkrātos kaut kur, tad tas nozīmētu tikai to, ka tie nedarbojas, un tos lietot nebūtu vispār nekāda vajadzība. Kad cilvēks saslimst, un dabū antibiotikas, tad tās taču arī neuzkrājas cilvēka muskuļos, bet gan dara to, kas tām ir jādara, tad "izlietojas" un cilvēks ņem nākošo porciju. Tas pats ar dzīvniekiem.

Bet šī lieta neskar tikai dzīvniekus, jo arī augu valsts produktus apstrādā ar ķīmiju, lai tie augtu ātrāk, lai uz tiem nebūtu kaitēkļu, sēnīšu, utt. Arī augiem ir slimības, pret kurām ārstē ar ķīmiskiem preperātiem.


Vai augos ir vairāk vitamīnu?

Šis ir populārs mīts.

Ja mēs runājam par vitamīnu C, tad jā. Taisnība ir, jo visvairāk C vitamīna ir svaigos augļos. Tomēr c vitamīns ir arī svaigā gaļā. Ziemeļu tautas - eskimosi, čukči u.c dzīvo praktiski bez augļiem, tāpēc lai neslimotu ar cingu ( C vitamīna trūkumu ) tie pārtikā lieto svaigu gaļu.

Dzīvnieku gaļā atrodas visi vitamīni. Vitamīniem bagātākais produkts ir aknas.


Aknās atrodas pilnīgi visi vitamīni. Vienīgā problēma ir tā, ka gaļas produktus lieto termiski apstrādātus tāpēc daļa vitamīnu ( piemēram - C ) iet bojā ( tikai daļa, nevis visi)


Tagad atsevišķi par vitamīniem.



Vitamīns A ( Retinols)


Augu valsts produktos Retinola vispār nav. Bet augos ir Beta karotīns, no kura tad organisms A vitamīnu iegūst.

A vitamīna norma pieaugušam cilvēkam ir 700-900 mikrogrami diennaktī ( 1 mikrograms ir miljonā daļa no grama)

1 mikrograms Retinola sanāk no 12 mikrogramiem Betta karotīna.

Tātad, rēķinam:

100 gramos burkāna ir 9000 mikrogramu betakarotīna. Jeb 750 mikrogrami A vitamīna ( retinola)

Bet 100 gramos vistas aknās ir 3300 mikrogrami tīra A vitamīna ( retinola).


Runājot par burkāniem jāatzīmē vēl interesanta lieta, ka no svaigiem burkāniem divpadsmitpirkstu zarnā uzsūcas tikai 3% beta karotīna, bet no vārītiem - 40%.

Tātad, pirmkārt, - veselīgāk ēst ir vārītus burkānus, nekā svaigus.

Un otrkārt, - no 10 gramiem vistu aknu cilvēks iegūt vairāk A vitamīna ( 330 mikrogrami ) , nekā no 100 gramiem burkānu ( 300 mikrogrami).


Protams, vēl ir tāds "sīkums", ka daži cilvēki vispār nevar konvertēt A vitamīnu no B karotīna.


Augos nav arī D vitamīna un B12 vitamīna ( Kobalamīns).

Ja D vitamīnu var iegūt no Saules, tad B12 iztrūkums rada anēmiju un bojā nervu šūnas,


Kā arī augu izcelsmes produktos nav:

* neaizvietojamās Omega 3 klases taukskābes

* neaizvietojamās aminoskābes olbaltumvielās

* Vitamīns D, B2 ( Riboflamīns)

* mikroelementi - Fe ( Dzelzs), zn ( cinks), I ( Jods)

* kalcijs.


Vai veģetāriešiem ir labāka veselība?

Kalcija nepietiekamības dēļ, vegāniem ir par 30% lielāka iespējamība uz kaulu lūzumiem.


Neaizvietojamo aminoskābju, kuras atrodas gaļā, nepietiekamības dēļ, tiek traucēta hormonu - interferonu un imūnglobulīnu sintēze. Ja organismā nepietiek šo hormonu, iestājas imūnsistēmas nepietiekamība.

Tāpēc, gluži pretēji. Veģetāriešiem var būt daudz vājāka imūnsistēma.


Secinājumi

1) Cilvēks nav ne gaļēdājs, ne veģetārietis. Cilvēks ir visēdājs.

2) Ja kāda iemesla dēļ cilvēks izvēlas būt par veģetārieti. tad papildus pareizam, sabalansētam uzturam, jālieto arī biopiedevas, vitamīni.

3) Galvenais ir pareizs, daudzveidīgs uzturs. Un tas ir daudz veselīgāk, nekā no pārtikas izslēgt kādus atsevišķus produktus.

4) Veģetārisms ir vairāk pretdabisks process, nekā dabisks, jo pat tipiskie dzīvnieki zālēdāji, uzturā lieto dzīvnieku izcelsmes produktus.



221 views

2020. Nemeliem.lv 

  • Facebook
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now